En liten sammanfattning del 1 …

2014-03-02 13.21.08Det har varit två intensiva veckor när syster och hennes man var här. Vi började med bubbel på balkongen för att fira deras bröllop. Dagen efter blev det picknick lunch på Boshendal Vineyard – mitt emellan Stellenbosch och Franschhoek.  Vi hade otrolig tur med vädret – det skulle regna – och det gjorde det med besked i Kapstaden, men inte där vi var. Regnet började när vi var på väg hem.

Dagen efter drog vi norrut för en rundtur. Första övernattning i Laangeban, vi besökte West Coast National park och lagunen, men ingen ville bada trots badtemperatur på ca 17/18 grader. Några stora djur såg vi och sedan blev det lunch i parken. På kvällen det god middag – som alla andra kvällar den kommande veckan.

Ser ni dem …?

Nästa dag fortsatte vi norrut till Paternoster – vi blev rekommenderade en genväg – grusväg … Vi har åkt på grusvägar förut i Afrika, men ingen så dålig som den här. Vi kom fram med bilen i ett stycke och det blev drink på altanen innan vi promenerade på stranden för att inta en sen lunch på restaurangen som ligger på stranden. Bord beställdes till kvällen och då tvingade vi i oss mat än en gång ;-). Till o med personalen undrade hur vi skulle orka äta en gång till …

Utsikten från rummet …

Efter frukost gav vi oss av norrut – åter igen rekommenderad en grusväg. Det skulle vara så vackert att åka där längs havet, det är järnvägsbolaget som driver vägen för underhåll av spåret. Därför skulle den vara i gott skick. Vi lät oss luras än en gång. Att bilen höll – stötdämparna, däcken och allt annat – ett under. Inte såg vi något heller, bara järnvägsspåret …

Vi styrde kosan 90 grader österut – mot inlandet – slingrande vackra vägar mot Clanwilliam. En liten håla som man promenerade igenom. Där steg temperaturen rejält och vi fanns oss omgjutna av den sköna afrikanska värmen. Som att kliva ut i en mild luftström från en hårtork.

Vårt B&B var ett gammalt hus, med gammadags charm, en uppvuxen trädgård och väldigt avslappnat. Där blev vi sittande en hel dag pga av vissa omständigheter. Tänker inte berätta här om det. Det får bli ett eget avsnitt – med det var nog så dramatiskt och har fortfarande vissa efterspel … 😉

Utiskt över en del av Clanwilliam …

Är det värmen, eller – hade vi så här tråkigt … ?
Där nere någonstans ligger dammen som Clanwilliam är känt för. Det är också i de här trakterna man odlar Rooibos te – enda platsen i världen …

Efter två nätter i Clanwilliam fortsatte vi mot sista övernattningen som skulle ske i Tulbagh. Tyvärr inte på vårt favoritställe – det var uppbokat pga bröllop. Vi hade hittat ett annat hotell och var lite nyfikna på om vi skulle bli besvikna. Det blev vi inte …! Wow! Vi var lite ledsna att vi var några timmar försenade pga av vägarbeten längs vår rutt – vi hade suttit i trafikkö i flera timmar istället för at sitta på detta underbara ställe. Vilken lyx till B&B pris. Ett halvdant ställe i Langebaan kostade flera hundra mer … Vi kommer tillbaka!

Vi besökte Drosty Hof – ett måste om man är svensk och köper deras vin i Sverige. Vinprovningen är lite speciell. Man leds ner i källaren under slottet – brant trappa, låg dörr och gammaldags källarvalv. Väldigt annorlunda vinprovning. Vi fick en härlig dam som ledde de andra genom provningen – själv var jag chaufför och fick ett glas vatten. Hon sade att man aldrig ska lägga is i vinet – då spär man ju ut smaken – nej, man ska se till att vinet har rätt temperatur från början. 🙂 Hon var mycket duktig, humoristiskt och såg ut som en typisk äldre sydafrikansk dam – som de alla såg ut när vi kom hit i början på 90-talet …

På Drosty Hof sker vinprovningen i källarvalven …

Vi vände kosan mot Kapstaden igen och hann med en liten Brandy provning på van Ryhn på vägen. Det var skönt att vara hemma igen – inte det roligaste att köra bil i det här landet. Vägarna är bra, men inte alla bilister …

2014-03-08 14.11.51

2014-03-08 14.10.33
Lägg märke till att man också serverar kaffe, gällde vissa …

Fick lov att dela upp i två delar. Fortsättning följer i del 2.