Gamla batterier och Fiskafänge …

Jag är bra på det här, spelar ingen roll att det är utan krok ...

Igår kväll då jag lade mig blev det öronproppar. Maken lät lite efter sin dag, men någon person stod ute någonstans och skrek på någon som antagligen låg och sov. Så jag tog inga risker, skulle ju stiga upp tidigt eftersom vi skulle åka till ön. Sonen och barnbarnet skulle också komma dit.

Vi hade inte så mycket att packa och kom iväg i tid. Som de flesta vet så har vi en Saab av tidig års modell. Det är en turbo och den skjuter fram som ett spjut om man trampar ner gasen. Tack o lov så har vi farthållare, det är alldels för lätt att köra fort med den. Den ser inte mycket ut för världen och har inte gått 20.000 än, så den har mycket kvar att ge. Dessutom kör vi inte så mycket och bara några månader på sommaren, den passar oss perfekt.

När vi satte oss i bilen idag kommenterade maken att det är tur att den går så bra. Jag höll med och vred om nyckeln. Vi hörde bara suset från fläkten, jag försökte igen och igen. Vi stängde fläkten och då var det något som flärpade … En av grannarna var ute, han förbarmade sig över oss och vi kopplade kablarna. Det flärpade fortfarande, men kanske aningen snabbare … Vi tackade för hjälpen och han åkte sin väg. Bara att ringa sonen och säga som det var. Han erbjöd sig att komma och att köpa med ett nytt batteri, vilket jag var övertygad om att det var problemet. Det var precis samma i våras när vi skulle hämta den när vi kom hem.

Maken trodde inte det och protesterade, men vi gick tillbaka till lägenheten och gick in på Internet – tur för jag hade alldeles glömt bort att ta med datorn – katastrof … 😉  Jag fick i alla fall fram vilken batterityp det skulle vara – jo, de säljs fortfarande … Sms:ade sonen – jo, det går också bra på makens telefon, bara min som krånglar.

En halvtimme senare svängde sonen in på gatan med nytt, blankt, svart batteri med handtag – vilken utveckling. Maken krånglade bort det gamla batteriet och sonen satte dit det nya, jag provstartade – och ”Kära gamla Saab” du startade så villigt innan jag ens hunnit vrida färdigt nyckeln. Makens lättnad var stor och vi susade mot ön.

Sonen hade köpt riktigt fiskespö, riktig kniv, en massa drag och riktiga fiskedon som lades i en riktig fiskelåda med handtag till sonsonen. Först skulle det monteras och sedan provkastas med plastfisk. Detta skedde ner i ”skogen” medan vi vuxna drack kaffe. Han är riktig duktig att kasta, så sedan blev det provfiske från bryggan. Det gick lika bra där, tur det eftersom nu var det riktigt drag med krok på. Han blev överlycklig varje gång han fick ”napp” – dvs. botten napp – och drog upp sjögräs och jag tror han var lycklig att Aborren Svensson inte ville nappa idag …

För er som inte vet: Förra sommaren fick vi en aborre på kroken då vi metade och han blev jätterädd och tyckte så synd om fisken, så vi släppte i den igen. Jag frågade om han visste vad fisken heter. Det visste han inte så jag talade om att det var en abborre. Efter en stund säger han: ”Jag vet inte vad den heter i efternamn” – så nu heter den Aborren Svenssom … 😉

Titta Farmor, en alldeles riktig kniv ...
Jag kastar långt och vet precis hur man gör ...
Jag kastar långt, nästan ända ner till sjön ...

4 reaktioner på ”Gamla batterier och Fiskafänge …”

1. Hej!
    Ja, här blev det ingen Aborren Svensson. Jag fick en Torsken Noregesson på ca 5kg. Mitt bemanningsföretag hyrde en fiske bår utrustad med flera spön. Tyvärr började det blåsa så vi fick gå in efter några timmar. Kan tala om att en del av torsken + en stenbit ( som ”ägaren” inte ville ha) blev en underbar soppa. Ska snart iväg ocg arbeta eftermiddag. Underbart varmt idag, så det blir sandaler på fötterna. Investerade i riktiga vandrarkängor igår, så när jag kommer tillbaka från ledighet blir det att ut ocg vandra. Har ju en underbar natur utanför fönstret. Man går ca 20 min, sen är man på fjället. Cykeln har åxå blivit väl använd. Cyklade till Forsöl häromkvällen, till en ”lagun” där man trodde man befann sig på sydligare breddgrader. Ha så gott! Ringer när jag kommit hem nästa vecka!
    Kramar
    Kicki

2. Låter inte helt fel med en 5 kg:s torsk. Kanske vi skulle satsa mer på fisket här, även om torsken är utfiskad i Östersjön. Men gös finns där fortfarande och enligt uppgift utan för vår brygga.
    Vi hörs!
    Kram
    M

3. Hej igen!
    Ja, nu är kängorna invigda!!! Gick upp på Tyven inatt för att se den sista midnattssolen. I ryggsäckarna fanns nykokt Kungskrabba, vitt mousserande väl kylt vin, kaffe och konjak……Mums! Fick plats med några öl åxå. Rätt brant, så det gäller att hålla tungan rätt i mun när man går ner. Solen gick inte under horisonten, men bergen i norr gjorde att vi inte såg den hela tiden. Kommer att lägga in bilderna när jag kommer hem.
    Bara ett kvällspass nu och sen hemfärd i morgon fm
    Kram

4. Inget av det där låter väl helt fel, utom kängorna då … Jag är inte mycket för att vandra i fjällen – föredrar skogen …