Lat …

Jag vaknade till av ljudet av smattrande regn mot taket tidigt i morse. Det kom 7 mm, kanske inte så mycket, men nu kanske några fler växter klarar sej.

Barnbarnet pep till lite på morgonsidan, men somnade om och sov till strax åtta – det tackar vi för. Sedan kryper han upp i fåtöljen med filt och tittar på Barntv-kanalen. Tack o lov för den tidiga morgnar, nu steg jag upp i allafall, men det blir inte full fart direkt. Han, liksom de andra barnbarnen, brukar få lov att äta sin frukost framför TV:n. Vad skall en farmor/mormor göra om inte skämma bort sina barnbarn … 😉 Jag tror nog att de förstår skillnade på hemma och här.

När vi var på väg att lägga till båten, för att återlämna barnbarnet till sin pappa, så ringde telefonen. Då ringde den lilla familjen och de satt på planet. Dotterdottern var jätteglad, för nu skulle hon resa hem till vita huset. Förstår att det känns roligt, de har ju varit borta så länge. Men, vilken lång resa de har framför sej. Tala med dottern ikväll, då var de framme i Chicago, sedan har de många timmar kvar. Den lille hade inte sovit en blund på hela resan dit.

Själv har jag haft min första egna dag. Jag läste äntligen ut min bok, men snopet nog så hade jag inte fortsättningen här, så jag kom av mej lite. Här står flera böcker i bokhyllan som jag inte läst, så bokbrist är det inte, men man vänjer sej vid bokfigurer och vill gärna fortsätta med samma.

Det kom några skurar under dagen, men mest var det nog ganska ljust och till o med lite sol. Jag satt ute en lång stund och läste. Jag har också sovit middag …!!  Plus, att jag somnade i stolen då jag läst ut boken. Maken kan tala om hur ovanligt det är …

Lagade faktiskt lunch också, så mycket att jag kunde värma ikväll. Åt resterna framför TV:n medan jag tittade på en deckare. Jag har verkligen haft en lat dag, tänker inte ta ett handtag – kanske i morgon, kanske inte …

Nu skall vi åka till min pappa …

Här är min pappa och jag …

Tvättstuga …

Som jag skrivit tidigare, så är jag inte helt säker på vart jag vaknar, men i morse visste jag att det var på ön. Jag vaknade av att maken stökade i köket. Han kom in och talade om för mej att det var ett strålande väder, vi satt under körsbärsträdet och drack vårt te. Det är något visst med det, dessa morgnar under körsbärsträdet dröjer kvar i mej resten året.

Denna morgon skulle barnbarnet komma. Han skall sova hos oss i natt, tur det för det känns så sorgligt att de andra två skall resa tillbaka till Californien. De reser i morgonbitti, och nu vet jag att jag inte kommer att se dem förrän nästa år. Det kommer inte bli tillfälle för mej att resa dit i höst.

Jag åkte över med båten och hämtade honom och han fick hjälpa mej att styra, han var så stolt och duktig. Sedan har vi byggt med lego mest hela dagen, hans favoritsysselsättning. Han vill att jag skall hjälpa till att bygga ibland och då knölar jag ner mej på golvet och vi bygger. Men det blir svårare och svårare att komma ner och att komma upp igen … Han har också ägnat långa stunder åt att kasta med ett metspö, med en plastfisk i ena änden. Det är jätteroligt att stå på vår bergstomt och kast ut och sedan veva in denna fisk. Han är mycket duktig på det.

Själv har jag tvättat hela dagen, det blir många maskiner, för den är så liten. Den tar ett påslakan, ett underlakan och ett örngott, sedan är det fullt … Men torkvädret har varit fantastiskt, jag har hunnit en hel del.

Kvällen avslutades med att jag läste sagor för barnbarnet, och när han somnat så åt vi vår middag på terassen. Vi åt fisk i folie, som förbereddes på grillen, gott …!

Jag har varit lite trött sista tiden, och jag har försökt att komma in i nya vanor – att komma i tid i säng… Förut så har jag skrivit här i dagboken – oavsett tidpunkt på dygnet. Nu har jag satt en gräns för hur sent det får bli. Undantag redan ikväll, för nu har jag skrivit ikapp både gårdagen och dagen och är lika sen igen – klockan är snart 01.30 … Barnbarnet brukar vakna kl 6.30 och tala om för mej att det är morgon nu och att man skall stiga upp …

PS. Jag glömde skriva igår att jag nu fått mina böcker … De tre volymer som jag fick i present av dottern och svärsonen till min födelsedag, mina dagboksanteckningar i bokform – det blev tre tegelstenar … 🙂 Blev ganska imponerad själv när jag såg hur mycket jag skrivit ner och alla bilder … Fast å andra sidan, jag har slitit ut två digitalkameror, ca 15.000 bilder per kamera – är redan uppe i 1200 bilder på min nya kamera, sedan i april …
Avkoppling …

Legolek …

Lite suddigt, men nybadad …

Familjeträff …

Jag vaknade till en vacker morgon och det blev te på altanen, inte under körsbärsträdet – maken glömde sej – jag med. Vi njöt en stund, sedan började melodikrysset och efter halva tiden insåg vi att vi skulle iväg. Det blev lite hafsigt med krysset, till slut struntade jag i det. Prick när det var slut ringde syster i Göteborg, hon hade löst allt och jag plankade – men vi hade inte tid att prata.

En stund senare var vi på väg över sjön mot lägenheten i stan där vi duschade och bytte kläder. Vi hade sådan fart att vi plötsligt hade massor med tid över. Vi hann sitta ner och läsa varsin tidning innan det var dags att åka iväg. Regnskurarna kom och gick under färden, och vi hoppades att den blå himmel som vi såg södrut skulle ligga över Dalarö. Så mycket enklare om solen skiner, och värdparet har en underbar terass att vistas på.

Vi blev bönhörda, solen sken i kapp med oss. Barnen öpnnade presenter, vi vuxna smutade på riktig Champagne, sedan blev vi trakterade med utsökt (som alltid) mat i form av bitings, kaffe och chokladkakor. Regnet hann komma ikapp oss, så kaffet intogs inomhus, men sedan kunde vi flytta ut igen. Barnen, kusinerna, trivs verkligen med varandra och det blev ganska livligt ett tag. Det blev ett trevligt kalas och nöjda begav vi oss av mot stan igen. Bara för att hämta mer saker i lägenheten som skulle ut till stugan – bl. a. all smutstvätt från midsommar.

Kvällen blev skön och vi satt ute och grillade, ja, vi vände också ut tv:n och satt kvar på terassen och tittade på en deckare, svensk sommar – stanna ute till varje pris …

Alla barnen har fått presenter …

Woow …

Hjälp mej, den sitter fast …

…….

Här är jag med min nya kompis …

”Vi behöver en tjuv som polisbilen skall jaga …”

Här är de, mina barn med sina familjer … Stolt…? bara förnamnet …

Lat …

Återigen ett uppvaknande i min sköna säng i lägenheten. Jag hade en långsam morgon innan det var dags för att ta bussen ut till ön. Förr åkte vi alltid buss, vi var ju utan bil i så många år. Då släpade man på allt, ryggsäck, rullvagn och extra kassar … puh. Nu blir det en ryggsäck, men datorväskan har kommit till … Den väger …

Det är faktiskt riktigt skönt att åka buss, man bara sitter och slappar. Jag till och med somnade en stund… Brukar inte hända, men var skönt. Maken stod vid hållplatsen och tog över mina två väskor. Vädret var skönt och vi kunde sitta ute och grilla, vi satt faktiskt kvar på treassen och tittade på ett tv-program, innan vi flyttade in. Själv satte jag mej med min bok, har äntligen kommit igång med Stig Larsson (igår på balkongen), och som alla andra så kan jag inte lägga den ifrån mej. Men klockan ett så fick det bli sängen. Dagboken? – inte att tänka på …

Några små knäppar …

Ibland är det svårt att komma på vart jag är när jag vaknar. Nu var det i lägenheten. Där sover hag så gott i min säng, och vill inte vakna, men …

Jag fixade lite vid datorn, vardagen och plikterna börjar göra sej påminda. Sedan tog jag ledigt. Jag åkte in till stan och träffade en väninna. Vi åt lunch och shoppade lite. Jag skulle till naprapaten och det var samma väg som hon hade att gå hem. Vi var lite tidiga och satte oss ner på en trottoarservering och tog  varsitt glas vin (och ett glas vatten, naturligtvis…)  Solen sken och det var så trevligt, vi hade fortfarande massor att prata om. Än trevligare blev det när vi skulle betala notan. Vinet kostade bara 35 kronor per glas, brukar vara det dubbla, gott var det också. Dit kommer vi att gå tillbaka om vi vill dricka vin på stan. (Hörnet Grindsgatan/Ringvägen).

Jag träffade min naprapat, han var lite skonsammare i dag och gav mej extra behandling (avslappnande/avstressande). Idag blev det inte knäckande bara några små knäppar – skall jag tolka det som om det börjar bli bra – med ryggen. Armen är fortfarande lite kinkig…

Fick en härlig kväll på balkongen i kvällssolen, alldeles själv, maken hade redan dragit iväg till ön.

Hög säsong för ballongflygarna …

Hemresa …

En fantastisk hälsingeträdgård …

Vaknade med ett ryck i morse – hade så konstig dröm, så jag borde ha sovit lite längre och klurat ut det … Nu blev det till att stiga upp och fungera från första minuten. Vilket jag avskyr – skulle ha satt klockan på ringning – är ingen morgonfågel.

Vi plockade ihop det sista – tar alltid längre tid än man planerat – och stängde stugan. Det är dessutom så tråkigt, det var så vackert, så fridfullt och jag hade så gärna stannat längre – men …

Vägen gick via kyrkogården, där vi skulle gräva om och dränera runt den, svindyra, planteringslåda som vi investerade i förra året. Den var så smart så att man inte skulle behöva vattna sina växter. Ingen talade om att det var akvarieväxter man borde ha planterat. Vi dränerade redan förra året, men det hjälpte inte. Nu har vi tagit sand från Dellens strand, men tror inte att det gör någon skillnad. Lådan är fel helt enkelt …

Sedan bara det av mot Enånger, där kusin och sambo bor. De skulle bjuda på lunch. Vi blev bjudna på god köttgryta, en fantastisk dessert i dessertglas med bl.a. violglass på toppen – så gott!! Sedan beundrade vi deras underbara trädgård, tala om gröna fingrar …

En härlig avlutning på en härlig midsommar …

En ovillig posering, men blommorna är vackra …

Grannbarnen, som vet att det finns glass att få …

Hemma igen, ballongerna är i full fart …